Merry Chrismas !!

30 december 2013 - Phnom Penh, Cambodja

Maurice ophalen van het vliegveld om samen kerst en nieuwjaar te vieren en tussendoor Cambodja te bekijken. Echt vet tof Mau!
Na slechts 2,5 uur lopen en dikke blaren van mijn nieuwe slippers, die zijn dan nu gelukkig ook weer ingelopen, eindelijk aangekomen bij het vliegveld. Hahaha! Vergissing bij het kaart lezen ik dacht dat het maar 1,5 uur zou zijn. Helaas was de kaart in 3D en hou verder naar boven des te groter de afstand. Ik vond het al zo vreemd dat ik nergens een schaal zag staan.
Eerste kerstdag. De gevoelens waren beklemmend, benauwd, indrukwekkend, schokkend, moordmachines, relativerend en nog maar zo kort geleden. In 1997 werd de rode kmer nog toegelaten tot de VN als wettelijke vertegenwoordiger van het Cambodjaanse volk.
Wat te doen met kerst? Niet alleen maar feesten en vreten, maar ook wat recente geschiedenis. 1975-1979 dictator Pot en zijn schrikbewind met het Rode Kmehr leger. WWII Is al eventjes geleden en dan hier .... Toul sleng S21 prison en het Genocide Museum, daarvoor de killingfields. 3 miljoen doden, de populatie van Cambodja nu is 15 miljoen. Veroordelingen werden verwacht in 2011 maar er is toen door de daders in beroep gegaan.
Goed om daar bij stil te staan! Gek dat ik daar maar zo weinig van heb meegekregen in onze informatie maatschappij. Of krijg je alleen maar wat je zoek en wordt de rest alleen eenzijdig gebracht; wat men vind dat we moeten weten.

Daarna lekker gegeten met steak als kerstdiner een knipperende kerstboom en kerstliedjes op de achtergrond. Toch heb ik het echte kerstgevoel hier niet helemaal. Het klopt niet met mijn gevoel wat ik thuis in deze periode heb. Koud buiten en knusse warme gezelligheid binnen.

Tweede kerstdag reizen naar Batambang helemaal aan de andere kant van het land. Zes uur opstaan. Zeven uur naar de boot. Acht uur weg. Drie uur aankomst in Siem reap haven. Even wat eten, slechts een baguette was toch niet genoeg en een taxi regelen. Wat een lieve mensen hier zo maar even voor ons bellen om iemand met een taxi te regelen. En het mooiste is het werkt nog ook. Om vier uur zitten we in de taxi naar Batambang. Zeven uur 's avonds eindelijk aankomst in hotel. Toen we begonnen met de reis dachten we dat we tussen vier en vijf uur zouden aankomen. Maar zo werkt dat hier helaas niet. You get there when you get there zal ik maar zeggen!

Zo nu eerst maar eens een drie gangen kerstdiner....

In Batambang zie ik voor het eerst lijmsnuivende straatkinderen bedelen. Er ontstaat een ruzie tussen de kinderen het lijkt op een honden roedel. Het recht van de sterkste geldt. Ook hier lijkt het, zoals in de Filipijnen om een georganiseerde groep te gaan die doet in drugs en prostitutie. Triest om te zien. Vanuit ons veilige landje is dat zo ver weg en bijna niet voor te stellen. We hebben het toch maar goed.

De volgende dag met de bamboe train en naar de vleermuis grot. Echt super gaaf! De bamboe train is er over een paar jaar niet meer omdat er dan een echte spoor verbinding ligt tussen Siem reap en Phnom penh. Dat heb ik dan toch mooi nog ff gedaan! De paar vleermuizen die ik me herinner uit Blijdorp zijn er hier duizenden. Ruim een kwartier lang vliegt de zwerm uit de grot. Wat zal dat een grote grot zijn. Indrukwekkend.

De reis naar Seam reap was niet fijn. Ik was ziek. Gelukkig stopte de bus net op tijd voor de wc. Aan gekomen in het hotel vijf keer over mn nek en rillend van de 40 graden koorts vroeg in bed. De volgende dag voelde ik me 'thank god' alweer een stuk beter en had ik alleen nog maar verhoging.

In Seam reap vier ik het nieuwe jaar in PUB STREET en een bezoek aan het grootste religieuze bolwerk ter wereld, Ankor wat, mag natuurlijk niet ontbreken. Het achtste wereldwonder volgens de boekjes (maar dat ligt natuurlijk aan de soort lijst die je neemt) Toch lekker weer eens wat cultuur na al dat gehang op het strand. Hahaha

1. Maurice:
    30 december 2013
    Ook ik heb het erg naar mijn zin, nog een paar dagen genieten! !!!
  2. Ed Schooneman:
    30 december 2013
    Vincent, wat een reis met belevenissen zeg. Hier ook net de feestdagen gevierd en gaan we morgen in de regen en relatief hoge temperaturen oud en nieuw vieren. Ik wens jou een hele goede jaarwisseling en voor 2014 veel goeds en gezondheid en genieten van je reis.
  3. Rianne:
    30 december 2013
    Alvast een heel gelukkig nieuwjaar!!!
  4. Marian:
    30 december 2013
    Wat een indrukken doe je daar op. In niets te vergelijken met ons land. Geniet van je avontuur en avlast een gelukkig en gezond 2014.
  5. Joke vd Hatert:
    31 december 2013
    Hi Vincent,
    Wat een gave reis ben je aan het maken. Ik ben heel jaloers op je. Wij zitten hier aan de oliebollen terwijl we het vuurwerk horen knallen buiten. Geniet ervan en alvast een heel gelukkig en gezond 2014.

Groetjes Joke
  6. Tineke:
    2 januari 2014
    Hey Vincent. Nou nou wat heb jij het gaaf zeg. Leuk dat Maurice geweest is he, dat breekt een beetje. hihi
    Nou geniet er lekker van. gr van ons. xx
  7. Adri:
    2 januari 2014
    Geweldig leuk verhaal weer. Wens je een voorspoedig en gezond 2014!
  8. Joke vd Bos:
    3 januari 2014
    Hallo Vincent, allereerst de beste wensen voor een gezond en reislustig (dat zit wel goed) 2014. Deze week Slumdog millionaire gezien en kan me wel iets voorstellen van de armoede in de landen daar. Blijf lekker genieten van deze mooi reis, en wij van je reisverhalen. Groetjes Joke (vdBos)
  9. Peter Schrumpf:
    3 januari 2014
    Hoi VIncent,
    Wat een mooie en unieke reis ben jij aan het maken. Geniet er in volle teugen van. Ik wens je hierbij een gelukkig en vooral gezond 2014 toe en dat je nog veel mag zien en meemaken.

Groetjes Peter
  10. @!bert:
    5 januari 2014
    Een heel mooi nieuwjaar en dat je in goede gezondheid en met heel veel lol ons nog een paar maanden mag plezieren met foto's en verhalen van je reisplezier, verblijfplezier en eetplezier.
  11. Monique Meuldijk:
    7 januari 2014
    Hoi Vincent,
    Wat een mooie verhalen schrijf je. Leuk om te lezen wat je zoal mee maakt. Ik wil je het beste wensen voor het nieuwe jaar. Veel geluk en een goede gezondheid voor 2014! Ben benieuwd naar de verhalen die nog gaan komen.
    Groetjes,
    Monique
  12. Erik:
    7 januari 2014
    En dan nog het oud en nieuw. Cool dat je ff belde
  13. Gilbert:
    8 januari 2014
    Hoi Vincent,
    Een fijn een goed jaar toegewenst! Goed om te lezen dat je echt op reis bent, inclusief ziek zijn en op een vreemde manier kerst vieren. Wel heftige plekken waar je dan met kerst bent, blijkt maar weer hoe goed we het hier hebben.