Beijing

3 november 2013 - Beijing, China

Beijing is nogal een grote stad. Met de trein duurt het ruim een uur om op het centraal station te komen. Ik krijg nog een paar mandarijnen van mijn chinese vriend in de coupe hij spreekt honderd uit in het Chinees en ik begrijp daar natuurlijk niks van. Dus lach ik maar een beetje vriendelijk. Beijing heeft 18 tot 20 miljoen inwoners. Dagelijks reizen er ruim 1 miljoen mensen de stad in en uit. Mijn hotel zit in een oude wijk. De Hutong wijk staat op de unesco lijst en is een soort toeristisch centrum ook voor de Chinezen . Dat is dan ook meteen te merken aan de prijzen voor de drankjes. Het is er wel gezellig druk met 75 bar/restaurants met bijna allemaal live muziek.
Ik heb dit keer geen wifi in het hotel en ik ben erachter dat Facebook in China niet werkt. China heeft zijn eigen fb! Het lijkt hier redelijk vrij maar zo merk je dan dat je in een communistisch land bent.
In de avond heb ik de buurt verkend. Hele leuke kleine straatjes als je wat verder van de grote weg gaat. Het ritme van leven is hier vergelijkbaar met thuis. Negen uur beginnen met werken zes uur klaar en een uur pauze. Mijn guide moet heen en terug een uur reizen. Met de metro betaal je daarvoor twee yuan (25 cent) per rit. In Shangai is het weer anders namelijk hetzelfde als bij ons, betalen per km.

Vandaag naar het plein van de hemelse vrede geweest. Dat plein van de tank en de man tijdens de revolutie. Het is het grootste plein ter wereld. En stamt uit oude tijden toen had elk huis een eigen pleintje. Dit grote plein was natuurlijk van de Royal family. Alle belangrijke gebouwen staan hier omheen. De vlag van China is rood de kleur van de revolutie. Vroeger was hij geel de kleur van de keizers.De grote ster staat voor de regering. En de kleine sterren staan voor de verschillende arbeiders bv. de landbouwers. De verboden stad is nog groter dan het plein. Vroeger hadden alleen de keizers en zijn gevolg daar toegang. De keizers hadden de schijnbare macht maar de keizerin had een enorm grote invloed. Zoals bijna altijd zou je zeggen. Er zijn de ontvangstruimte, de ruimte voor de ministers, de leef vertrekken en de tuin.
Daarna vervolgen we onze weg naar de tempel van de hemel. Deze bestaat uit drie lagen. 1 voor de goden, 1 voor de keizer en 1 voor het volk.
China is tegenwoordig een stuk vrijer dan voorheen. Tegenwoordig kan iedereen reizen mits je geld hebt. Veel mensen kunnen dus nooit weg. Dat is wel anders dan bij ons. Wij hebben geld genoeg om op vakantie te gaan. Ook naar het buitenland. Vroeger was het door de grote afdrachten aan de partij lastig om een bedrijf te beginnen, maar nu zijn de kosten veel minder hoog en is het mogelijk voor gewone mensen om een bedrijf te starten.
Daarna naar een zijde fabriek. Dat was een toeristen attractie waar ik me een dekbed heb laten aansmeren. Cool in summer warm in winter. Ik hoop dat Erik doe voor me mee kan nemen naar huis vanuit Thailand. Want het past ternauwernood in mijn rugzak.

De Chinesemuur beklommen! Het schijnt dat je dan een held bent. Wat een bouwwerk is dat zeg!! Niet te geloven. Eerst waren het zes verschillende graafschappen met elk hun eigen muurtje. Ter bescherming tegen de voornamelijk de mongolen. In, ik geloof de ming dynastie, heeft de keizer bevolen om alles aan elkaar te verbinden. 500.000 dwangarbeiders zijn hier mee bezig geweest. Dwang was niet voor niets want ik ben er geweest en ik denk nier dat je voor je lol die bergen op klimt met ezels en super zware stenen. De torens werden gebruikt voor de communicatie. Dat deden ze met wolfshit. Dat gaf dikke rook en was in die tijd rond de muur voldoende voor handen. De totale muur is 10.000 km. Dat is wel wat anders dan het muurtje dat in Berlijn stond. Niemand heeft ooit de hele muur bewandeld. Wel is er een schilder geweest die langs de muur is gelopen. Maar ik denk dat dat de zoveelste legende is.
In de middag nog naar het spoorweg museum en het art district geweest. Leuk maar niet zo'n ervaring als de muur.
Beijing is opgebouwd uit zes ringen. Het middelpunt is de verboden stad. Ik zit in ring twee. Vanaf ring zes is het een uurtje rijden naar mijn wijkje. Beijing is mega groot.
Morgen ga ik naar de lama tempel. Dat zal wel niets te maken hebben met het beest. Het zomer paleis en het olympische dorp. De drumtoren, waar ik vanuit mijn hotel op uitkijk en een tour door het Houton (oude) wijkje waar ik tijdelijk woon.

De lama tempel had idd niets te maken met het beest. Maar meer met een boedistische stroming. Ik dacht even wel een paar lama's te zien op een vlag. De gids wist het ook niet. Soms heb ik het idee dat ze hun verhaal wel goed kennen in het Engels maar dat ze daarnaast niet zoveel Engels begrijpen. Ach mijn Chinees is tenslotte ook niet alles.
Alle feiten over het zomer paleis zal ik jullie onthouden, om het simpele feit dat ik ze ook niet meer weet. Haha drie dagen excursies is too mutch.
Jammer dat het zo mistig was bij het olympische dorp. Maar jawel ik sta op de foto met het wereld beroemde vogelnest.
Op de drumtoren nog een drumshow gezien. Wat een herrie zeg! Maar dan weer wel met gevoel voor ritme.

Straks met de nachttrein naar pingyou. Ik vertrek om 17.00 uur. Dan nog acht dagen in China.

1. Erik:
    3 november 2013
    Een dekbed. Ik moet ook 5 T-shirt en 2korte broeken in mijn tas meenemen hoor:)
  2. Jan Wielaart:
    3 november 2013
    Kun je dat dekbed niet als sjaal gebruiken?
    Of gewoon opsturen. Er gaan tenslotte genoeg containers naar Rotterdam. Maar wat een geweldige ervaring weer. Moet je nog de groeten doen en een fijne tijd wensen van Tino en Tineke Hoogendijk. Ik heb vandaag mijn eerste les gehad voor spinning instructeur, ook leuk. Gr. Van Tineke en mij
  3. Tineke:
    5 november 2013
    Hey Vincent. jeetje wat maak jij veel mee zeg, wat een belevenissen allemaal. geweldig. We zijn ook gelijk op de hoogte van de geschiedenis., Of ik het allemaal kan onthouden is nog maar de vraag. Ook leuk dat we je af en toe is even op de app hebben. Voorlopig heb jij het super naar je zin. En dat zal vast wel zo blijven. Ik volg je op de voet. Heel veel plezier nog. gr Tineke