China here I come

29 oktober 2013 - Datong, China

Vanochtend om 5.30 uur op want om 6 uur staat de taxi klaar. Tenminste dat hoop ik. Ik moet pas om 8 uur op het station zijn volgens mijn reisschema. Maar better save than sorry! dus neem ik ruim de tijd. Ik heb gehoord dat de file wel mee valt op zondag ochtend. Doordeweeks kan het makkelijk een uurtje rijden zijn.
Na tien minuten ben ik op het station. Dat is snel. Balen want ik had best wat later op willen staan. Gelukkig heb ik dat niet gedaan want de trein vertrekt al om 7 uur volgens de dienstregeling. Ff mn ticket checken. Verdomd als het niet waar is het ticket zegt ook hetzelfde. Waarschijnlijk een foutje met de zomertijd in het reisschema. Pffffff ben blij dat ik altijd graag ruim op tijd wil zijn.
In de trein zit ik in rijtuig 9. Dit keer met een zakenman en een vader en zoon. Eerst maar even geruild met wat bedden. Ik lig onder zakenman boven mij en vader en zoon aan de andere kant. Vaders praat een beetje Engels. Das gezellig!! Zonder aanspraak is een dag best lang.
Ut moet niet gekker worden. Pa is pingpong coach bij een clubje en bij het nationale team van Mongolië. Das lache een collega coach. Daar gaan we eens even voor zitten. In vogelvlucht het levensverhaal. In het Russische leger gezeten, heeft op hoog niveau pingpong gespeeld en daardoor veel gereisd, spreekt goed russich en een beetje Engels, is bekeerd tot het christendom, zijn vrouw is viool lerares, zijn zoon speelt ook viool en gaat studeren in Roemenië, hij is 52 en zijn zoon 17, hij werkt voor een club in UB.
Wij hebben werkelijk over van alles en nog wat gesproken. Trainingsprogramma' s en methoden, club perikelen, het geloof en religie, het leven in de stad, huizen kopen, ed. Hij vroeg hoe ik techniek analyse deed. Daar op heb ik hem de app coach's eye laten zien. Daar was hij enorm enthousiast over. Hij ging meteen regelen dat iemand met verstand van computers dat voor hem ook ging regelen. Na een paar biertjes en eten lekker slapen. Ik heb voor de zekerheid de wekker gezet. Morgen moet ik om acht uur de trein uit in Datong. Het is nu al half twee uur.

Gelukkig op tijd wakker nog voor de wekker. Ik heb zin in China maar ben wel moe. Ik moet straks gelijk door naar het hangende klooster.
Half negen ingecheckt in het hotel om negen uur word ik bij de balie opgehaald.
Datong is een kleine stad in China slechts 3 miljoen inwoners. Aha ik dacht al wat is het hier groot en modern. Bejing is daar en tegen wel erg groot. Bejing heeft niet minder dan 18 miljoen inwoners. Mijn beeld van Datong was totaal anders. Ik dacht dat het een klein plattelandsstadje zou zijn. Dat had ik dus mis maar het china gevoel heb ik er gek genoeg wel.
Hangendklooster heel oud, zoiets als de Egyptische piramides. Erg indrukwekkend. De dwarsbalken gaan voor 2/3 de berg in en steken er 1/3 ongeveer 3 meter uit. Het klooster hang op 90 meter boven de grond. Daarna naar de budha grotten en de stadsmuren. Je ziet duidelijk dat Datong bezig is met het ontwikkelen van het toerisme. Alles wat maar een klein beetje oud is wordt omgeven met een groot nieuw toeristische park. De stadsmuren zijn helemaal opnieuw gebouwd.

Ik heb besloten niet in het door de gids aanbevolen restaurant te gaan eten. In de straat ernaast zitten namelijk ongeveer tien eettentjes waar het wel druk is.
Het eten met stokjes gaat mij redelijk makkelijk af. Alleen hoe krijg je een heel ei naar binnen? Ach dan maar zo'n stokje erin prikken. Dat werkt ook.
Het slurpen, smakken en boeren lukt mij nog niet zo goed. Dat klinkt echt ranzig maar iedereen doet het. Volgende keer ook maar eens proberen kijken of het eten daar nog beter door smaakt. Want ik kan niet anders zeggen dan dat wat ik hier tot nu toe heb gegeten fantastisch smaakt. De chinees thuis haalt het er bij lange na niet bij. Wauw! En geen lullige porties ook. Kosten aan het einde van de maaltijd (eten en drinken) 29 yuan. Dat is omgerekend...... € 3,19. Moe maar voldaan kruip ik op het bed voor nog een paar Chinese drankjes.

Het valt niet mee die chinese drankjes. Dus
vandaag voor de verandering maar eens als een roos uitgeslapen. Ik hou een rustdag. Vanmiddag lekker door de stad gebanjerd in de stralende zon. Heerlijk! En natuurlijk weer erg lekker gegeten. Tot nu toe vind ik China top.

Morgen ga ik naar Bejing. Ik moet weer vroeg op. Zeven uur ontbijt en kwart voor acht naar het station. Rond half drie kom ik daar dan aan.

1. Hans de bruijn:
    29 oktober 2013
    He leukke reis zeg en dat je samen met een ping pong coach zat endaar mee heb zitten praten dat was zeker ook leerzaam of geven ze daar niet anders de lessen?
    Heb je verslog van het klooster ook gelezen 90 meter was zeker wel erg hoog?
  2. Erik:
    29 oktober 2013
    Voor de goede orde, tafeltennis! Op naar metropool Beijing. Zal wel vet druk zijn daar
  3. Joris:
    30 oktober 2013
    Haha super vet! lach helemaal stuk dat je er binnen 10 minuten was. maar dat je je een uur had verkeken :p
    dat klooster moet ik ook zeker meenemen bij de eerst volgende keer dat ik in china kom.
  4. Jan Wielaart:
    30 oktober 2013
    Blijf je verhaal met plezier volgen
  5. René:
    Volg je met plezier.
  6. René:
    En Wil uiteraard ook.
  7. Vera, Yvonne en de rest van de regering:
    1 november 2013
    ha, Vincent

Wat 'n geweldige reis, geniet nog maar verder en een fijn weekend,

Veel liefs van je magnagirls xxxxxxxxxxxxxxx
  8. Ad:
    6 november 2013
    Dag Vincent,
    In januari vertrek ik zelf naar China om Chinees Nieuwjaar met mijn schoonfamilie te gaan vieren. Ik ga jouw verhaal ook doorspitten. Altijd leuk om ervaringen van anderen te lezen. Ik denk dat het mijn vijfde keer wordt naar China maar het blijft elke keer weer een belevenis.

Dat Facebook geblokkeerd is, dat heb ik de vorige keren ontdekt. Vandaar dat ik op zoek ben naar een omweg. Andere keren deed ik alles per email verzenden aan een groep volgers maar ik voelde dat vaak als opdringerig. Nu vond ik reislogger. Ik wil jou graag vragen: Hoe is reislogger jou in China bevallen? Kon je die zonder meer gebruiken of moest je uitwijken naar een proxy server?
  9. Vincent Wielaart:
    6 november 2013
    @ Erik hij begon er zelf mee hoor!

@ Joris tja dat krijg je met al die tijdzones.

@vera, yvonne en de rest van de regering thnx voor jullie leuke reactie. Alvast fijn weekend.

@Ad ik vind China ook uitermate fascinerend. Hoe langer ik er ben des te vreemder ik het vind. Met de reislogger.nl heb ik geen enkel probleem in China. De website is goed te bereiken en met de app kan ik offline verhaaltjes schrijven. Gewoon top dus.