Ulanbator de stad of het platteland

26 oktober 2013 - Ulaanbaatar, Mongolië

Mongolië een land met 3 miljoen inwoners.Daarvan wonen er 1, 2 miljoen in Ulanbator. Een provincie is net zo groot als Nl. De Gobi woestijn bestrijkt een behoorlijk deel van het land.

Op zondag aangekomen en ik blijf tot volgende week zondag. Dan reis ik verder naar China (Daton).

Ulanbator is een grote stad en modern en westers te noemen. Het zonnetje schijnt lekker en ik maak een fikse wandeling. 2000 tugrik is 1 euro dus je voelt je al heel snel rijk. Tijdens de wandeling heb ik de meeste bezienswaardigheden al gezien. Het grote plein voor het parlement met daarop een standbeeld van genges kahn de belangrijkste koning van Mongolië. Het klooster en de rest van het centrum. Grappig dat je in het park gratis wifi hebt en zelfs stopcontacten op de lantaarnpalen om je mobiel op te laden. Wat een service!

Ik wordt wakker en jawel het heeft gesneeuwd. Buiten is het bitter koud met een harde wind. Het is min 10 maar het voelt veel kouder. Eerst maar eens kamelen haren sokken gekocht. Vet lekker warm en niet onbelangrijk een soort van waterdicht. Vandaag wandel ik naar het budapark over de brug links. Na 1,5 uur lopen door de sneeuw ben ik bijna aaan het einde van de stad met een hoop flats in aanbouw. Helaas kan ik buda nergens vinden. Ik zal nog wel een hoop buda's gaan tegenkomen dus niet getreurd. Joris en Maarten zijn weer terug van het platteland. Elkaar via fb getroffen voor een biertje en wat dumplings. Inge en Nicole zijn vandaag op het platteland.

Vandaag doen we een afscheidsdinner omdat Joris naar huis gaat en de rest doorreist naar China. Zelf ga ik donderdag en vrijdag naar het platteland. Net een extra trui gekocht want ik heb het bij vlagen echt gewoon koud. Morgen kan het zomaar weer sneeuwen en vreizen als ik in zo'n ger-tentje zit. Het dinner was erg gezellig. Overigens was de buda er wel. Tussen de flats hoorde ik.

Vandaag naar de nomaden. Gids Baska en chauffeur Arthur staan tot mijn beschikking. Zij zijn ook nomaden geweest en hebben een groot deel van hun leven in een tentje doorgebracht. We rijden in een oude Russische jeep die met moeite de70 km/uur haalt. Arthur spreekt een paar woorden Nl dat de eigenaar van het reisbureau Nederlander is. Het is een verademing om de drukke stad achter me te laten. GEEN GETOETER MEER Pffffff.
De wegen worden langzaam wat minder en we gaan een flink stuk omhoog.
De toeristische attracties: Arend op je arm, ff bidden voor een mooie trip, grot van de 100 monniken, turtle rock en het boesistische klooster. Lekkere lunch/picknick en daarna via onverharde wegen opweg naar het nomaden gezin. We rijden dwars door de bossen en de 4x4 moet regelmatig handmatig ingeschakeld worden. Door twee rivier heen opweg naar de middle of nowhere om te kijken hoe de mongolen echt leven. Baska kookt vanavond mongools.
De familie bestaat uit moeder en zoon. Dochter met man en meisje wonen een tentje verder op. Ze hebben twee tenten 1 luxe met bedden voor speciale gelegenheden en 1 voor dagelijks gebruik. Wij mogen in de luxe tent. Eerst maar eens een kop melk thee. Echt mijn favoriet want warme melk vind ik zooo lekker ;-) Het houtkacheltje annex fornuis is verbazingwekkend warm. De kookpot doet ook dienst als gootsteen. Wel erg efficiënt en multifunctioneel. Ze hebben alles maar niets teveel. Wat hebben wij toch een hoop onzin spullen in huis bedenk ik me. Eigenlijk alleen luxe maar niet echt nodig. Het gezin heeft wel veel vee. Koeien, paarden en schapen en geiten. Ik hoop niet dat we schaap eten die sterke smaak vind ik niet zo lekker.
Er is nog wat tijd over dus beskuit ik een berg te beklimmen om van het uitzicht te genieten. Na 1,5 uur klimmen ben ik hijgend en puffend dan eindelijk op de top. We zitten op 2500 meter hoogte dus eigenlijk is dat niet zo vreemd. Daarbij valt het op de sportschoenen niet mee een steile berg met heel veel los liggende stenen te beklimmen. Maar het uitzicht mag er zijn. Werkelijk schitterende vergezichten en zooooo stil dat ik alleen nog maar mezelf hoor. Dat is wel even wat anders dan de stad. Super mooi!
Als ik na de moeilijke afdaling, de zoon op zn paard deed het met de kudde koeien een stuk sneller, is Baska aan het koken en os Arthur bezig met het uitbenen van een schaap. Shit dus toch schaap! Ach wat moet dat moet toch.
De rest ruikt zeker wel lekker. Uitjes, paprika's, wortels in een beetje olie daarna het vlees er in meebakken snufje zout en doorsudderen. Als laatste nog de mongoolse pasta met een beetje water en klaar. We eten gezellig met de hele familie en er wordt door hun veel gelachen en gekletst. Ik heb geen flauw idee waar het over gaat! Af en toe vertaald Baska waar ze het over hebben. Het eten is echt lekker en het smaakt gelukkig niet naar schaap. Ik zal je vertellen hoe dat komt. Het is namelijk geen schaap maar a verry smal scheep. Hahaha ze wisten het woord lamb gewoon niet. Wat een geluk.

Na het eten krijg ik uitleg over de wc. If you have to go you can use the nature toilet! Funny you know it's everywhere! Oké soo far voor de sanitaire voorzieningen.
Nadat de meegenomen fles bier leeg was en de fles vodka op tafel stond was het tijd voor foto's en liedjes zingen. Wat een geluk dat ik mijn telefoon vol met muziek want zingen kan ik niet echt. Maar meezingen met Nick en Simon was een succes. Dat moest gelijk via bluetooth worden uitgewisseld. Toen de fles leeg was om 23.00 bedtijd.

Ontbijt op bed met een eitje en kaas en worst en koffie. Niet zoals wij gewend zijn hoor want het bed doet ook dienst als bank bij gebrek aan stoelen. Het was vannacht toen de kachel uit was best koud maar nu schijnt de zon weer. De extra trui heb ik nog niet nodig gehad. Na het ontbijt is het tijd om op de boerderij te helpen met hoe kan het ook anders poepscheppen. En dan ..... je gelooft je ogen niet. Vincent paardje rijden met de zoon des huizes. Terwijl ik dit schrijf heb ik nog pijn in mn kont omdat ik natuurlijk erg ontspannen op het paard zal. Arm beest. Alhoewel het best goed ging tijdens het stappen. I'm a natural Hahaha maar niet heus. Daar kwam ik namelijk tijdens de galop achter toen ik bijna twee keer van het paardje af lazerde. Ach je moet alles een keer gedaan hebben. Ik vond het heel vet om te doen! Aan het einde van de tocht nog ff de schapen opgedreven. Stopt het beestje in eens en krijg ik m niet meer aan de praat. Gelukkig kwam zoon lief nog terug om mij te helpen.

Terug in de stad na twee uur file en stink smog verlang ik alweer terug naar de ger tent en de vrolijke mensen daar.

Hotel geregeld en een taxi voor morgen ochtend 6.00 uur. Wel vroeg hoor, maar dat is voor een goed doel. China here I come

1. Erik:
    26 oktober 2013
    Supertrip!!!! En goedkoper dan in Nederland regelen :)
  2. Monique van den Berg:
    26 oktober 2013
    Jeetje Vincent....ziet er goed uit allemaal......maar ik ben toch meer voorstander van een lekker zonnetje. Maar geniet ervan!
  3. Jan Wielaart:
    26 oktober 2013
    Geweldige Geweldige beschrijving. Leuk te lezen. Ehhhhh heb je die kamelen trui nog nodig gehad?
  4. Joke vd Bos:
    Hallo Vincent
    Wat een mooie reis, en wat koud!, hier vandaag de eerste herfststorm. Nog heel veel plezier en geniet van alle indrukken en bijzondere momenten.
  5. Vincent Wielaart:
    28 oktober 2013
    @ monique nu in china is alweer 18 graden. De zomer komt er voor mij al weer aan. Gelukkig ;-)
    @ jan de kamelen haren trui is geen kamelen haren trui geworden en heb ik ook niet nodig gehad.
    @ joke ik geniet met volle teugen. Geen herfst stormen voor mij dit jaar!
  6. @!bert:
    28 oktober 2013
    In iets meer dan een A4 laat je me ademloos genieten van stad en land, dier en mens, vriendschap en eenzaamheid, stilte en altijd weer dat geluid. Ik hang aan je lippen vriend en heb mijn wintersokken ondertussen ook aangetrokken om dicht bij jouw belevenissen te zijn.