Irkutsk en Listvianka

20 oktober 2013 - Irkoetsk, Rusland

Slechts 1 uur vertraging op zo'n 5000 km. Dat valt alles mee. In Irkutsk is het -5 brrrr en sneeuw. Heb ik toch nog een echte winter. De rit naar Listvianka is mooi. Bossen en glooiende wegen. Het dorp ligt langs een weg langs het baikalmeer. Het grootste zoetwater meer. Nederland past hier bijna in z'n geheel in (94%). Op het diepste punt is het meer 1, 6 km diep en in de winter ligt er anderhalve meter ijs. Omdat de wegen niet begaanbaar zijn rijden de auto's en vrachtwagens dan over het ijs. Net zoals bij iceroad truckers. Nadat wij in ons hutje de rugzak hebben gedropt lekker door de sneeuw een atm gaan zoeken. Stap ik natuurlijk weer een gebouw binnen, waarvan ik dacht dat het een bank was maar het bleek de kleedkamer van de plaatselijke balletschool. Hahaha ik dacht echt dat er atm op het gebouw stond. Het syrillische schrift valt nog steeds niet mee.
De late lunch bracht een heerlijk visje. De Omul een vis uit het baikalmeer. En zalmkaviaar en hoe kan het ook anders een vodka.
's middags gelopen naar een uitkijkpunt op de berg voor een paar mooie foto's. Wat opvalt is dat het meer een branding heeft vergelijkbaar met de noordzee.
De avond lekker en gezellig gegeten samen met mijn transbaikal vrienden. Ik mocht genieten van beef op syberische wijze met kaas en uien gevuld. Erg smakelijk.

Terug in Irkutsk. Gelukkig heeft de sneeuw plaats gemaakt voor een warm zonnetje. Niet gek als je drie uur door de stad gaat wandelen met een gids. Eerst naar de homestay. Een huis waar ik de kinderkamer krijg. De vrouw des huizes is er niet omdat zij met vakantie is. Haar zus Tatiana laat me binnen en geeft me de sleutel. Na een bak koffie op weg voor de stadswandeling. 350 universiteiten dus een echte studenten stad.
Na de wandeling is het tijd voor een biertje.
Gelukkig hebben we weer wifi! Dus spreken Joris en ik via fb af met Maarten. Daarna met de Inge en Nicole. Lekker pizza gegeten.
Het word al laat en wij moeten uiterlijk kwart voor vier op. Pffffff Idee! Waarom niet een nachtje doorgaan. Irkutsk is tenslotte een studenten stad en het is ook nog eens vrijdagavond. Helaas in de club geweigerd ivm kleding. Maar de Ierse pub mochten we gelukkig wel in. Leuke tent maar waarschijnlijk de enige kroeg zonder russisch pintje. Maar de olifanten pis (Heineken) smaakte zelfs Maarten ook prima.

4.20 uur hup de trein in voor een dagje en nachtje slapenlezenslapenlezenslapen. Ik ben best moe.....

Grenscontrole. Duurt lang!!!!! Drugshonden, douane, leger, politie en alle luiken in de trein moeten open. Mijn tas gelukkig niet. Ik zie er waarschijnlijk betrouwbaar uit ofzo ;-)

6.30 uur aangekomen in ulaanbator.
Ik ben hier zeven dagen. Vanmiddag maar eens kijken wat hier allemaal te doen is. Nu eerst maar ff een douchje en relaxen. Helaas geen gratis wifi in de kamer.

1. Erik Moti:
    22 oktober 2013
    Op naar het standbeeld van DZjengis Khan op het plein bij het Mongoolse parlement.
  2. Vincent Wielaart:
    22 oktober 2013
    Been there! Donderdag naar het national park in een ger tentje slapen en lekkere jakmelk drinken.
  3. @!bert:
    25 oktober 2013
    Hi die Vincent,
    Hier sluiten we -als we de uitspraak van de voorspellers mogen geloven- de uitgestrekte zomer af en gaan we het echte herfstgevoel beleven. Ik was al op temperatuur door jouw foto's en de beelden van een omgeving waar ijsschotsen lang blijven liggen. Wat vliegt de tijd en we merken in het Westlandse goed dat je er niet bent. Ons TO, die kleine schermutselingen van alle dag en het samen genieten van de successen. Maar ik kan je melden dat we gebukt, zwetend en zwoegend het succes binnenslepen. Hierbij drijf ik wel op de energie uit jouw verhalen.. Dus schrijf, zuip, slaap, beleef en schrijf!
  4. Vincent Wielaart:
    26 oktober 2013
    @! Je valt met je neus in de boter. Vandaag weer een verslagje geplaatst. Ennn vier de kleine successen groot!!