laatste dagen China

11 november 2013 - Shanghai, China

De laatste dagen China zijn met mijn aankomst in Changhai een feit. De eerste maand zit er dan ook al weer bijna op. Wat vliegt de tijd. Het lijkt net gisteren dat ik vertrok! Ik ben echt toe aan aan een rustig dorpje aan het strand. Het is hier overigens wel erg lekker weer. Rond de 25 graden.
Het is weer fucking vroeg opstaan. 5.30 uur. 6.30 op het station en gelijk een lesje over chinese tuinen. Pffffff ik heb slaap nodig. Maar niet zeuren Vin ff opletten. De tuin is eigenlijk gewoon een huis in een park. Er zijn drie soorten. Tempel tuinen, paleis tuinen en de gewone die vaak meer elegant zijn. Een chinese tuin bestaat altijd uit vier elementen. Water, Rotsen, bomen en planten (hoe kan het ook anders) en Gebouwen. Dit moet allemaal met elkasr in balans zijn. De doorkijkjes zijn idd schitterend.
Changhai is een grote stad maar lijkt dat op het eerste oog niet. 24 miljoen inwoners , meer dan in Beijing. En ik maar denken veel groter kan toch bijna niet. Toch valt het niet zo op. Ik vind het relaxter dan in Beijing. Misschien komt het omdat er een rivier door de stad loopt en dat het dicht bij de zee ligt. Dat lijkt een beetje als in Vlaardingen. Voeld gewoon beter op een of andere manier.
De skyline is vanaf de boulevard ronduit geweldig. Het schijnt veel weg te hebben van New York. Volgens de gids is het zelfs daarvan nageaapt. De tv toren is het bepalende en bekende gebouw. Daarnaast zijn ze nog een ander gebouw aan het maken ruim vierhonderd meter hoog. Over twee jaar is het klaar.
Na een boodtochtje en een lunch zit de tour erop. Gelukkig want meer concentratie voor het verhaal heb ik vandaag niet meer.
Op naar het Venetië van het Oosten. Het heeft er zeker veel van weg. In Venetië ben ik nog nooit in een gondel geweest. In het Venetië van het Oosten nu dus wel. Kan dat ook weer van de lijst moet je gedaan hebben af. Hahaha! Voor de lunch heb ik me verlustigd aan een varkenspoot. Wat een toeval zag ik, een paar dagen later op fb bij de ccr brigade 11, ook een lekker varkentje aan het spit! Die poot van mij was erg lekker (ik hoop jullie varkentje ook) een specialiteit uit de regio. Het recept heb ik natuurlijk meteen gevraagd. Ga ik als ik thuis ben zeker proberen om te maken. Vandaag 28 graden in Manilla 30+. Kan ik vast wennen.
Na het bezoek aan nog een aantal tuinen op naar het vliegveld.

1. Jan Wielaart:
    11 november 2013
    Hoi Vincent. Ik merk wel dat je aan rust toe bent en gelijk heb je.
    De berichten hier met betrekking tot die orkaan zijn hier verontrustend. Ik ben best benieuwd hoe jij dit natuurgeweld ervaart. we horen dat graag. Veder voor ons bijna, nog 1 dagje. gr. Paps
  2. Tineke:
    11 november 2013
    Hey Vincent. Ach ik heb het echt met jou te doen hoor. Maar nu lieg ik . Ga je nu maar eerst twee weekjes opladen, en lekker bij komen in het zonnetje, van alle indrukken. Jeetje wat heb jij in een maand al een hoop gezien en beleefd. Echt waanzinnig.
    Terwijl hier alle kindertjes naar Sinterklaas uitkijken, ga jij nu eerst heerlijk genieten , en krijg je niets mee met het getrut over Zwarte Piet.. Nou je mis er niets aan. pf waar gaat het over.
    Nou ik wens je nog een supertijd. gr en nog heel veel plezier. Tineke