Xi an

9 november 2013 - Xi An, China

Vanochtend vroeg met een uurtje vertraging om zes uur aangekomen in Xi an. Nu zit ik even op de hotel kamer. Zometeen naar het terracotta leger. Het worden nog vier lange excursie dagen met veel dingen om te bewonderen. Ik weet nu ook waar de drum en bell towers voor zijn. De belangrijkste functie was die van klok. In de ochtend de bell en in de middag de drum.
In mijn kamer werkt niets. Zo maar even naar de frontdesk om dat te melden anders heb ik vanavond geen licht. Dat is best lastig als het om zes uur al weer donker is.
Geregeld! Nu een kamer met licht. Ik heb nog lang niet alle foto's geplaatst op de blog. Zijn er al ongeveer 900 opgeschoond.
Als eerste vandaag ga ik kijken bij de opgravingen van een 6000 jaar oud dorp. China in de oertijd dus! Geweldig alleen wat stenen en wat gaten. Maar wel heeeeel oud. Nee hoor gekheid met de uitleg en de tentoonstelling toch weer een hoop geleerd.
Daarna lunch en op naar het terracotta leger. Een deeltje daarvan heb ik al eens in ik dacht Egypte gezien, vandaag dan eindelijk de echte.
Het is laag seizoen voor het toerisme, dat zou je niet zeggen bij het terracotta leger. Het zit hier werkelijk vol met Chinezen. Haha chinese toeristen maar toch.
Check camera ....... shit ben ik eindelijk hier. Is mn batterij leeg. Heb ik weer. Pfffff gelukkig heb ik nog een telefoon. Dus maak je borst maar nat bij het bekijken van de foto's van Xi an. Er zijn er veel van het terracotta leger bij. Al met al wel indrukwekkend omdat de keizer die dit heeft laten maken (1ste keizer Qin, +/- 251 bc) dit deed zodat niet zijn slaven ook dood moesten bij zijn overlijden. Anders waren hier 4000 lijken van jongens en meisjes gevonden in plaats van 8000 beelden.

Nog een paar weetjes voor de liefhebbers. Het minimumloon in China is 300 euro per maand het gemiddelde ligt op 1000 euro. Een appartement kost ongeveer 300 euro. In Beijing kost dit het dubbele. Zoiets als bij ons dus. De laatste jaren stijgen de lonen snel net zoals de rest.
Als je geen lid bent van de communistische partij kan je een geloof hebben. Budist, christelijk, moslim of taorist het kan hier allemaal. Alleen zijn de kerken en moskee erg verborgen. Tempels eigenlijk ook. Op een paar grote na.

Zo weer terug en nu eerst maar even een lekker biertje pakken.

Vandaag naar de moskee geweest. Een oude keizer geloofde in de Islam vandaar een moskee in China. Het verschil met die bij . Ons is dat ze hier naar het westen bidden. Het duurde heel even voor ik dat door had.
Daarna naar de confusius tempel. Nu in gebruik als bibliotheek van de eerste oude stenen geschriften. Vroeger 1500 jaar geleden leerde iedereen hier de taal van. Over de taal gesproken. Het Chinees bestaat uit zo'n 8000 karakters. Om je in het dagelijks leven te redden heb je er ongeveer 3000 nodig. Dit niveau heeft iedereen na de lagere school. Op 18 of 19 jarige leeftijd kunnen de studenten er om en nabij 6 of 7000.
Straks door naar Shangai. Ben benieuwd hoe dat zal zijn! Een nachtje en een halve dag in de trein.

1. Tineke:
    9 november 2013
    Hey hey... Yes weer een gezellig leerzaam reisverslag.
    Ik ben al druk bezig om een uitgever voor jou te zoeken , Man man wat schrijf je toch boeiend. Net of je het zelf beleefd.
    Kan ik je niet in huren voor ons verslag ?
    Wat ik begrijp is het in iedere geval niet saai. Wederom lekker genieten van al het moois wat je nog te wachten staat.
    Goeie reis verder . en tot je volgende verslag. Gr vanuit een regenachtig Vlaardingen/Schiedam. xx
  2. Gilbert:
    11 november 2013
    Ziet er allemaal erg leuk uit, lijkt er op dat je meer geschiedenis mee krijgt dan dat je op 4 jaar op de middelbare meekrijgt!
    Zo te zien heb je de winter ook al gehad in Rusland en Mongolië? Ik ben benieuwd naar het vervolg van je reis!